Isnin

HARGA EMAS DUNIA NAIK LAGI MENCECAH REKOD BARU MELEPASI USD1700/oz- 08/08/2011

08/08/2011

Alhamdulillah,

     Harga emas dunia naik lagi hari ini mencecah Rekod baru melepasi USD1700/oz. Ini berikutan krisis hutang Amerika Syarikat yang bertambah kusut dan ditambah lagi dengan laporan berita pada hari Sabtu 06/08/2011 yang menyatakan bahawa krisis hutang di Eropah akan menjangkit ke negara lain.

       Minggu lalu, sebaik sahaja pengumuman mengenai Kenaikan Had Maksima Hutang oleh Amerika diumumkan, serta merta berlaku lonjakan harga Gold & Silver di pasaran antarabangsa ekoran berlakunya peningkatan permintaan ke atas komoditi berharga ini bagi tujuan perlindungan harta dan kekayaan disebabkan jumlah hutang yang ditanggung oleh Amerika kini jauh lebih tinggi berbanding jumlah pendapatan yang diraih oleh negara itu. Kenaikan harga emas dunia ini berlaku pada tarikh 29/07/2011 selepas pengumuman dibuat. Ini  ditunjukkan pada graf berwarna hijau di bawah



Dikhabarkan Amerika kini menambah hutamgnya sebanyak $2.3 Trillion lagi bagi tujuan pemulihan semula ekonomi dan krisis kewangan di sana. Namun begitu, ia tidak memberi apa2 makna bagi rakyat dan penduduk disana kerana mereka sedar bahawa tindakan itu hanya akan memburukkan lagi krisis hutang dan krisis ekonomi yang sedang dihadapi.


Pada Jumaat yang lalu juga, telah berlaku kejatuhan besar bagi saham2 dagangan di Wall Street ekoran kebanyakan pelabur mengambil tindakan menjual kesemua saham2 mereka membuatkan saham dagangan di Wall Street merudum kira2 sekitar 4.5% , dan impak kejatuhan ini turut dihadapi oleh Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) di mana saham2 yang didagangkan mengalami kemerosotan kira2 sekitar 1.4%.Masalah dan krisis kemelesetan Nilai Dollar sebenarnya bukannya hanya menjadi masalah kepada Amerika sahaja, bahkan ianya adalah masalah global kepada negara2 yang menjadikan USD sebagai sandaran kepada Matawang mereka, dan ianya termasuk Malaysia! Justeru, jangan sesekali melihat permasalahan dan krisis ini sebagai fenomena biasa dan tiada kena mengena dengan kita semua, kerana ianya pasti akan mempengaruhi situasi ekonomi, kuasa beli, harga barangan, pendapatan, kadar pengangguran, kadar pertumbuhan negara dan pelbagai lagi masalah2 berkaitan ekonomi negara termasuk ekonomi peribadi kita!


Sumber- Pelaburjutawan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan